Strani

sobota, 07. januar 2017

UČENJE JE LAHKO ZABAVNO

"Igra je nujni korak na poti od nezrelosti do čustvene zrelosti. Vsakdo, ki v otroštvu ni imel priložnosti za igro, jih bo kot odrasel človek še vedno iskal."

                                                                                                                 Margaret Lowenfeld

Med prazniki je moja štiri (in pol) letnica prvič izrazila željo, da bi se rada naučila črk in številk. Ker sama zagovarjam to, da predšolskega otroka z učenjem ne silimo, ker ima kasneje v šoli dovolj časa, da se vse nauči, pred šolo pa naj bo le otrok, ki se igra, saj kasneje časa za igro enostavno ob vseh obveznostih zmanjka, se s tem do sedaj nismo ukvarjali. Seveda pa je greh radovednega otroka držati nazaj, zato mu je potrebno, ko se zanimanje pojavi, pomagati, da svojo radovednost poteši in se nauči, kar se želi. Ker imamo doma še enega navihanega tri (in pol) letnika, ki znanje starejše sestrice kar kopira, sem se odločila, da bom izdelala kartončke, s pomočjo katerih se bosta lahko - seveda skozi IGRO - naučila tega, kar ju zanima. 
Zakaj sem izbrala tak pristop: ker hčerka uživa v ustvarjanju, navdušena je nad barvami (barve loči, poimenuje v slovenskem in angleškem jeziku že od 2,5 let, in to ne le osnovne barve ampak tudi kompleksnejše), prav tako pa me vedno prosi, če ji lahko, ko ustvarjam naredim še njen razne izreze, je tale način najboljši, saj se bo učila preko stvari, ki so ji všeč.
Gradivo sem razdelila na 4 področja: ABECEDA, ŠTEVILKE, OBLIKE, BARVE. Vsako področje je na svojem barvnem kartončku, da jih otrok med sabo loči. Te kartončke sem nato pospravila v prozorne mapice za CD-je, ker s tem kartonček zaščitiš pred vsemi otroškimi vplivi, po drugi strani pa imaš možnost, da ob otrokovem interesu na kartonček še kaj dopišeš. Vsi kartončki so narejeni tako, da omogočajo večkratno uporabo.
Ker si otroci največ zapomnijo s tem, da neko stvar najprej vizualno vidijo, je bilo potrebno kar veliko dela, da sem uresničila zadani cilj. Naj vam predstavim svoje pripomočke za učenje skozi igro.

                                                                      ABECEDA
Vsi kartončki so izdelani tako, da lahko otrok uporablja obe strani. Na začetku učenja najprej uporabi stran, kjer je tudi vizualno predstavljena črke, ko pa otrok osvoji povezavo med sliko in črko, in le tože začenja prepoznavati, mu kartonček obrnemo na drugo stran, kjer je le zapis črk, Kasneje, ko otrok prepozna in zna že vse črke, pa lahko s kartončki vadi branje posameznih besed. Črke pa lahko z otrokom vadite tudi med samo igro, v stanovanju ali še bolje zunaj na svežem zraku, ko opazujete naravo in iščete stvari, ki jih vidite in poveste na katero črko se določena beseda začne - otroci bodo pri tem nadvse uživali.
 



                                                                       ŠTEVILKE
Nato nadaljujemo s števili. Tudi tu otrok najde izzive na obeh straneh. Najprej se števil uči s tem, ko šteje, kasneje pa prešteto še poveže s samo številke. Ker smo pa številko zapisali še z besedo, lahko kasneje otrok vadi branje tudi s temi karticami. Tudi same številke lahko kasneje vadite med igro zunaj. Štejete kamenčke, polžke, ki ste jih nabrali, metuljčke ki letijo mimo...


                                                                     OBLIKE
Sledijo osnovni liki/oblike. Teh se otrok lahko dobro nauči tudi z opazovanjem okolice. Tako so na eni strani prikazani liki kot geometrijski objekt, na drugi strani pa predmeti, ki so podobne oblike kot sami liki. S kartico otroke učimo tudi osnovne stavčne strukture (streha je trikotna), opazovanja, samostojnega razmišljanja, kasneje branja in predvsem vizualizacije. Otrok je ob tej igri tudi navdušen, ko ga na primer vprašate, kakšne oblike je televizor, ogledalo, polžek, kamen, trava, rožica. Možnosti je še pa še, samo prepustite se svoji otroški domišljiji, ki je ostala v vas 😛


                                                                          BARVE
Moja hčerkica je sicer nad poimenovanjem in ločevanjem barv že pravi profesionalec, vendar sem vseeno (tudi zaradi ostalih dveh otrok, ki bosta lahko tole uporabljala), naredila še kartončke z barvami. Na eno stran sem dala barvni metuljček in napisala ime barve (tudi v angleščini, ker jo to od nekdaj veseli), na drugo stran pa barvne slikice predmetov, ki predstavljajo določeno barvo. Ker barve, kot sem omenila že pozna, lahko tole igrico zastavimo še malo širše in ponovno opazujemo okolico in otrok poimenuje barve stvari, ki jih vidi, s tem pa spoznava tudi razne odtenke barv.



Da pa lahko vse te kartice pospravimo na varno, ko otrok ne bo imel želje raziskovati in se učiti, sem izdelala še škatlo (navadno škatlo od čevljev). Da je otroku privlačnejša, sem na pokrov dodala 4 slike, s pomočjo katerih se otrok lahko uči letnih časov in se lahko o njih z njimi na dolgo in široko pogovarjate.

Uporabila sem kar eno večjo škatlo, saj bom v prihodnje v škatlico znanja dodajala še druge kartončke, s pomočjo katerih bom razvijala otrokovo domišljijo in znanje, in vse to bom počela preko igre in le, ko bo otrok imel željo po tem. Tako lahko kasneje dodamo še kartončke z osnovnimi angleškimi besedami, kartončke za učenje ure, pravljične listke - otroka spodbujate, da si izmisli pravljico, ko bo sicer na začetku zvenela takole: "Pred davnimi časi sta živela princ in princesa in živela sta do konca svojih dni." Pravljice pridno zapisujte na pravljične listke in kmalu boste lahko videli, kako super se razvija vaš otrok. Kasneje ga lahko vodite tudi tako, da uporabite dva (ali več) kartončka iz katerekoli kategorije in rečete, naj pove pravljico, v kateri bodo nastopale osebe/liki/barve/števila/živali iz kartic. Izdelate lahko tudi razdelke z živali ali prevoznimi sredstvi, tako da lahko tale didaktični pripomoček za igranje uporabljate že zelo zgodaj, ko se otroci učijo prvih besed. 

Ker sem pri izdelavi kartončkov uporabljala veliko šablon iz  Najlepši par in Tinine kolekcije za Rayher, (kvadrate s šivi, smrečico, jelenčka, metuljčke, sivko tagec, balonček, številke) tole objavo in izdelke prijavljam v Prvo galerijo novega leta.


Če vam je všeč moja ideja, kako izdelati didaktične pripomočke za učenje skozi igro, vam želim, da uživate pri izdelovanju. Predvsem pa ne pozabite, da naj se otrok uči s tem, ko se igra, da poteši svojo radovednost med igro, ko bo sam želel, predvsem pa ga, dokler ima čas, ne silite s tem, da se uči po vaših pravilih, raje sledite vi njegovim željam. 

Želim vam srečno novo leto 2017.

"Igra je najvišja stopnja otrokovega razvoja. Igra je spontan izraz misli in občutkov ... Je najčistejša stvaritev otrokovega uma, pa tudi odraz in odsev pristnega življenja, skritega v človeku in stvareh."

                                                                                                                                    Friderich Fröbel